اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 59382
تعداد بازدید : 6744

حجت الاسلام و المسلمین رضا رشیدی مطرح کرد (بخش اول) ورود امام خمینی (ره) به ابواب فراموش شده فقه

امروز شاید بتوان گفت جریان ها همان افراد هستند/ شناسایی رهبران فکری که اهل ایده هستند جریان شناسی است/ چیزی که حوزه امروز به آن نیاز دارد و مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند مسئلۀ فقه حکومتی است/ از هنرهای حضرت امام (ره) این بود که ابواب فراموش شده فقه را بیان کرد که هیچ کسی جرأت ورود به این عرصه را نداشت؛ یکی از این ابواب سیاست و دیگری جهاد بود
حجت الاسلام و المسلمین رضا رشیدی مطرح کرد (بخش اول)
رسای اندیشه :امروز شاید بتوان گفت جریان ها همان افراد هستند/ شناسایی رهبران فکری که اهل ایده هستند جریان شناسی است/ چیزی که حوزه امروز به آن نیاز دارد و مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند مسئلۀ فقه حکومتی است/ از هنرهای حضرت امام (ره) این بود که ابواب فراموش شده فقه را بیان کرد که هیچ کسی جرأت ورود به این عرصه را نداشت؛ یکی از این ابواب سیاست و دیگری جهاد بود

حجت الاسلام و المسلمین رضا رشیدی متولد 1350، فوق لیسانس فلسفه اخلاق، دبیر آموزش و پرورش و کارشناس امور تربیتی است. از وی دو عنوان کتاب و پنج مقاله منتشر شده است. «زنان خاکی و فرشتگان افلاکی» نام یکی از کتاب های وی، و «جهان غرب در مقابل مهدویت» و «سنت های قبل و بعد از بعثت» از جمله مقالات این فعال فرهنگی است. رسای اندیشه درباره جریان شناسی با وی گفتگویی انجام داده است. این گفتگو در دو بخش منتشر می شود. آنچه در پی می آید بخش اول این گفتگوست که با هم می خوانیم:

جریان شناسی چیست و از منظر شما چه تقسیماتی را می توان برای آن در نظر گرفت؟

امروز شاید بتوان گفت جریان ها همان افراد هستند مثل مرحوم علامه که یک نفر بود ولی جریان بود. بعدها هم این تفکر در حوزه جریان پیدا کرد. شناسایی رهبران فکری که اهل ایده هستند جریان شناسی است. امروز جریانی مثل جریان حجتیه حضور چندانی ندارد.
امروز شاید بتوان گفت جریان ها همان افراد هستند. شناسایی رهبران فکری که اهل ایده هستند جریان شناسی است

جریان شناسی تقسیماتی دارد. جریان شناسی حوزه را می توان به چند برهه تقسیم کرد:

1. قبل از سال 42؛ 2. بعد از سال 42 تا انقلاب؛ 3. از انقلاب تاکنون.

اگر بخواهیم بعد از انقلاب را در دو مسئله خلاصه کنیم، مسئله «جدا نبودن دین از سیاست» و «ولایت فقیه» است. بنده حدود شش-هفت سالی است که در بررسی شبهات در سایت «ایام امید و انتظار» فعالیت هایی انجام می دهم. اغلب هم به قول امروزی ها بازاریابی می کنم تا ببینم مردم در چه قضیه ای بیشتر شبهه دارند. ما در بحث توحید و نبوت و معاد شبهه داریم؛ اما بیشتر شبهات در مسئلۀ امامت است؛ این شبهات چه از روی غرض و چه بدون هیچ غرضی از سوی افراد مطرح می شود.

زمانی در کشورهای عربی و اسلامی می گفتند که دین و سیاست هیچ ارتباطی با هم ندارند؛ اما امروز کار به جایی رسیده که بحث می کنند فلانی امام است یا خلیفه. بعد از انتخابات سوریه، یکی از مفتی های منصف اهل تسنن در سوریه گفته بود ما مقام معظم رهبری را به عنوان ولی امر و امام قبول داریم.

چیزی که حوزه امروز به آن نیاز دارد و مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند مسئلۀ فقه حکومتی است
حدود ده روز قبل در شهر کربلا بودم. در یکی از شبکه معلوم الحال شیعه دیدیم که در مورد ولی فقیه بحثی را مطرح کردند. حرف حسابی هم ندارند. می گویند ولی فقیه پایه و اساسی ندارد. اینها اثرات بحث ولایت فقیه را نمی بینند؟ مدتی قبل آقای سیستانی در بحث جهاد فرمانی دادند که در تمام دنیا داریم اثراتش را می بینیم. از نگاه مذهبی ایشان فقط می بایست به مردم بگوید دعا کنید؛ ولی گفت به میدان بیایید. این یعنی با هم بودن دیانت و سیاست.


حوزه امروز چه وظیفه ای در پیوند با دیانت و سیاست دارد؟

چیزی که حوزه امروز به آن نیاز دارد و مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند مسئلۀ فقه حکومتی است. بعضی از آقایان هم درس هایی را در این باب شروع کردند. بنده هم دو-سه سالی در زمینه فقه حکومتی و ولایت فقیه کار کردم. متأسفانه در بحث فقه حکومتی که چالش برانگیز هم شده کار چندانی انجام نشده است. از هنرهای حضرت امام (ره) این بود که ابواب فراموش شده فقه را بیان کرد که هیچ کسی جرأت ورود به این عرصه را نداشت؛ یکی از این ابواب سیاست و دیگری جهاد بود. علما می گفتند چه کسی می خواهد جوابگوی خون مردم باشد!

ما در فقه حکومتی فقط باب جهادش را با هنر حضرت امام و مقام معظم رهبری پی گرفتیم. اکنون برکاتش را ببینید. در عراق حزب الله راه می افتد. در پاکستان حزب الله به پامی خیزد. اکنون حزب الله لبنان، در منطقه ثقل قدرتی شده است که نه با پول حریفش می شوند، نه با توپ و تانک. هیچ چیزی حریف آنها نیست. بچه های لبنان آمدند خدمت حضرت امام، گفتند ما چند نفری بیشتر نیستیم. شاید ده-بیست نفری بتوانیم از بچه ها جمع کنیم و جلوی اسرائیل بایستیم. حضرت امام فرمود اگر تکیه گاهتان خدا باشد موفق می شوید.

از هنرهای حضرت امام (ره) این بود که ابواب فراموش شده فقه را بیان کرد که هیچ کسی جرأت ورود به این عرصه را نداشت

فقه اسلامی ظرفیت بالایی در حل مسائل مختلف دارد. آیت الله مکارم می فرمود از انگلیس برای تحقیق در فقه شیعه آمده بودند. بعد از اینکه رفتند ما به این نتیجه رسیدیم که شیعه یک فتوایی می دهد و جهانی را زیرورو می کند. چنانکه دیگران می آیند و از ما سؤالاتی می پرسند اما خود ما شیعه ها این قدر پی گیر نیستیم.

البته اگر ما کمبودها را می گوییم برای این است که نقاط ضعف را پیدا کنیم. در حوزه خیلی کارها شده است؛ مدیریت حوزه ها در استان ها فعال شده. مراکز تخصصی دروس حوزه بنا شده، جامعه المصطفی در زمینۀ بین المللی فعالیت می کند و می بینیم که واقعا کارهایی صورت می گیرد.

ادامه دارد...                    منبع خبر:http://rasayeandisheh.ir/



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :