اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 40743
تعداد بازدید : 2959

زيارت در معناي واقعي چيست و آيا نمي توان امامان(ع) را از راه دور زيارت كرد و از آنها در خواست كمك كرد؟

زيارت از ريشه ((زور)) است .اصل اين واژه به معناي ميل و عدول از چيزي است. دروغ را از آن جهت، زور گفته اند که مايل و منحرف از راه حق مي گردد. زائر را از آن جهت زائر مي گويند که وقتي به زيارت تو مي آيد از غير تو عدول مي کند و رو بر مي گرداند (مقاييس اللغه ج 3 ص 36) از اين رو برخي گفته اند: زيارت به معناي قصد و توجه است (المصباح المنير، زور)

زيارت در معناي واقعي چيست و آيا نمي توان امامان(ع) را از راه دور زيارت كرد و از آنها در خواست كمك كرد؟

نامه الکترونیکچاپ

يکي از راههاي بزرگداشت مفاخر و صاحبان کمال، زيارت آنان است که در حقيقت موجب بقا و استمرار حيات علمي ،هنري و معنوي آنان مي گردد. افزون بر اينکه عامل پيوند نسل حاضر و نسل هاي آينده با نسل هاي گذشته و وسيله ارتباط روحي با آنان و کمالاتشان است.


زيارت از ريشه ((زور)) است .اصل اين واژه به معناي ميل و عدول از چيزي است. دروغ را از آن جهت، زور گفته اند که مايل و منحرف از راه حق مي گردد.
زائر را از آن جهت زائر مي گويند که وقتي به زيارت تو مي آيد از غير تو عدول مي کند و رو بر مي گرداند (مقاييس اللغه ج 3 ص 36) از اين رو برخي گفته اند: زيارت به معناي قصد و توجه است (المصباح المنير، زور)
فيومي مي گويد: زيارت در عرف آن است که انسان با انگيزه بزرگداشت کسي و انس گرفتن با او به وي روي آورد.(همان) نيز برخي گفته اند: اين که بر ملاقات اوليا و بزرگان ، اطلاق زيارت شده، از آن جهت است که اين کار، انحراف از جريان مادي و عدول از عالم طبيعت و توجه به عالم روحانيت است، در حالي که در محيط طبيعي حضور دارد و جسمانيت خويش را حفظ مي کند.
قرآن کريم به سراغ کسي يا چيزي رفتن و ديدار کردن با او را زيارت ناميده است.(ادب فناي مقربان/جوادي آملي/ج1 /ص24 )
پس زيارت در لغت عبارت از تمايل و ميل کردن است و در آن دور بودن يا نزديک بودن و اکرام و تعظيم يا عدم آن لحاظ نشده است اما در اصطلاح ديني زيارت تمايلي است که افزون بر ميل و حرکت حسي ، قلب هم گرايش جدي پيدا کرده و نسبت به زيارت شونده هم همراه با اکرام و تعظيم قلبي و انس روحي همراه باشد(مجمع البحرين ج1 ص 305، زور) اسحاق بن عمار از امام صادق (عليه السلام) روايت مي کند که فرمود: به مدينه برويد و بر پيامبر اکرم(ص) سلام بدهيد ،هر چند که سلام و درود از راه دور نيز به آن حضرت مي رسد . ((وسائل، کتاب الحج ، ابواب المزار،باب4 ح3 ، ج14 ،ص338))
زيارت از دور نيز هر چند مورد قبول و توصيه است، ليکن اين حديث ، نشان مي دهد که حضور زائر در کنار مزور و قبر وي خصوصيتي دارد یعنی روح فرد زیارت شونده تعلق خاصی به محل دفن و قبر خود دارد و همین طور زیارت از نزدیک برای زیارت کننده اثرات معنوی و باطنی زیادتری نسبت به زیارت دور دارد و لذا مورد توصيه و سفارش قرار گرفته است.
براي مطالعه بيشتر در زمينه زيارت و امور مرتبط با آن ( معني، حکمت، آثار، روايات، جواز و ...) رجوع کنيد به:
ـ فلسفه زيارت و آئين آن / مرتضي جوادي
ـ ادب فناي مقربان / استاد جوادي آملي / ج1 /

منبع: پرسمان دانشجويي


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :